Geplaatst op

Facebook marketing tips voor jou

Altijd geïnteresseerd in social media, altijd op zoek naar tips & tricks. Daarom volgde ik deze zomer een Facebook marketing webinar van Mark Bongers. Ik was hem al een paar keer online tegengekomen, eerst op Facebook, later ook op Instagram. Dit bleek achteraf gezien geen toeval…

Ken je die glijbanen in het zwemparadijs? Ooit (toen ik nog geen 40 was) ging ik met een stel vrienden naar zo’n bekend zwemparadijs in Wassenaar. Lekker zwemmen en dollen met z’n allen. Zodra je één voet in het paradijs hebt gezet, begint het spel. Je ziet de ene glijbaan na de andere. Ze zien er super fancy uit, ze hebben kronkels, zijn pikkedonker of hebben discolampen. Je vrienden willen zo’n snelle trechter in, maar zelf twijfel je nog wel een beetje… Durf je daar wel vanaf? Dan zie je kids van hooguit 12 jaar de trap opklimmen. Als zij het durven, dan durf jij dat toch zeker ook?

Dat overkwam mij dus deze zomer weer. Ik zat in de trechter van Mark Bongers, ze noemen het een funnel. Blijkbaar had ik een keer een interessant bericht van hem op Facebook geliked en daarmee zette ik één voet in zijn funnelparadijs. Ik zag vervolgens steeds vaker een berichtje van hem en ging Mark en zijn Academy herkennen. Op een maandagavond gaf hij een gratis webinar, waarin hij Facebook-marketing-tips deelde, super interessant. Ik volgde zijn webinar en aan het einde van het webinar deed hij een aantrekkelijk aanbod voor een Facebook marketing training op zijn kantoor in Uden. Angelique en Vincent meldden zich spontaan aan tijdens het webinar en voordat ik het wist, zat ik samen met hun in de schoolbanken van de Mark Bongers Academy. 

Nu liep mijn avontuur in het zwemparadijs niet zo goed af. Bij het verlaten van de trechter stootte ik mijn hoofd, dook het water in en wist ik even niet meer hoe ik boven moest komen. (Het is gelukkig goed afgelopen.) Een vergelijk met het zwemparadijs in Wassenaar was daarom misschien niet zo’n goed voorbeeld, haha. De Facebooktraining van Mark Bongers was namelijk geweldig. Ik leerde pagina’s en advertentieaccounts professioneel te beheren, doelgroepen te maken, advertenties in te zetten en statistieken te lezen. Het was onwijs leerzaam.

Facebook marketing
Ja ja… de populaire certificaatfoto.

Ik heb geen aandelen bij de Mark Bongers Academy, maar vond het gewoon leuk om mijn avontuur in deze blog met jullie te delen. Ik schrijf niet zo vaak een blog en de blogs gaan niet altijd over stempels en creatieve projecten. Soms vraagt men wel eens wat ik in het dagelijks leven doe en dan vind ik het altijd moeilijk om daar een goed antwoord op te geven. Mijn werkzaamheden zijn namelijk net zo wispelturig als mijn blogs. Dan werk in de horeca, dan geef ik een creatieve workshop en dan verzorg ik de social media voor de ondernemersvereniging… Het is lekker afwisselend!

Tijdens de huiswerkopdrachten werkte ik aan een funnel voor Brasserie 1560. Ik verzamelde ruim 100 leads en verkocht 50 high-tea-arrangementen, een mooi resultaat. Ook maakte ik aantekeningen en toen ik daar nog eens even doorheen bladerde, ontdekte ik 6 basisregels voor als je professioneel aan de slag wil met social media. Ik heb ze uitgewerkt voor mijn collega(web)winkeliers en je kunt ze hier downloaden. Wil je verder nog iets weten over de training of over wat ik geleerd heb, stuur mij dan gerust even een berichtje. Ik vind het altijd leuk om hierover sparren. 

Liefs, Annemiek